Podłączenie fotowoltaiki do sieci – jak to zrobić?

fotowoltaika

Energia elektryczna, którą produkują panele fotowoltaiczne, nie musi być w całości wykorzystywana na własne potrzeby. Najczęściej jej nadwyżki przekazywane są do publicznej sieci przesyłowej. W celu podpięcia instalacji do systemu energetycznego należy dopełnić określonych w prawie formalności. Sprawdź, kto może przyłączyć fotowoltaikę do sieci dystrybucyjnej i jakie dokumenty należy złożyć.

Kto powinien podłączyć instalację do sieci?

Zgłoszenie chęci podłączenia instalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej może zostać złożone bezpośrednio przez prosumenta lub jego pełnomocnika. Jeśli skorzystasz z usług Sunlightpro wszystkie formalności załatwimy za Ciebie. Po podpisaniu upoważnienia wyślemy zgłoszenie w Twoim imieniu do właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Warto też wiedzieć, że w 2019 roku rozszerzono definicję prosumenta. Obecnie o przyłączenie do publicznej sieci mogą ubiegać się następujące podmioty:

  • gospodarstwa domowe,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • małe i średnie firmy,
  • inne podmioty prawne, w tym m.in. spółdzielnie, parafie oraz szkoły.

Ważny jest również rodzaj instalacji fotowoltaicznej. Do sieci dystrybucyjnej mogą zostać podłączone systemy on-grid oraz hybrydowe.

Przygotuj dokumenty i wypełnij wniosek

W celu zgłoszenie mikroinstalacji fotowoltaicznej należy złożyć do operatora prawidłowo wypełniony wniosek. Powinien on zawierać m.in. następujące informacje:

  • dane właściciela,
  • rodzaj obiektu,
  • przybliżoną wartość generowanej energii elektrycznej.

Przeważnie do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

  • schemat instalacji fotowoltaicznej podpisany przez uprawnionego montażystę lub elektryka,
  • dane techniczne instalacji,
  • certyfikaty sprzętu lub deklarację zgodności potwierdzający spełnienie wymagań NC RfG i Wymogów Ogólnego Stosowania,
  • wyciąg z KRS lub CEIDG – w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą.

Wniosek wraz z załącznikami możesz złożyć osobiście biurze obsługi klienta, wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Jednak najczęściej klienci korzystają z pełnomocnictwa, dzięki temu nie muszą się o nic martwić. Powierzając czynności związane ze złożeniem dokumentów naszej firmie, masz pewność, że wszystko zostanie załatwione w terminie i zgodnie z obowiązującym prawem.

Instalacja licznika

Po otrzymaniu zgłoszenia zakład energetyczny dokonuje weryfikacji wniosku. Następnie wysyła potwierdzenie możliwości świadczenia usług dystrybucji lub prosi o uzupełnienie dokumentacji. W ciągu 30 dni od momentu otrzymania wniosku sprawdza również, czy instalacja paneli fotowoltaicznych w Poznaniu lub innej miejscowości spełnia wymagania techniczne oraz montuje licznik dwukierunkowy. Nowe urządzenie pomiarowe jest konieczne, aby operator wiedział, jak wysoki rachunek za zużycie energii elektrycznej ma nam wystawić. Licznik dwukierunkowy mierzy bowiem przepływ prądu w obu kierunkach.

Podpisanie umowy

Zwieńczeniem procedury jest podpisanie kontraktu z zakładem energetycznym. W przypadku prosumentów najczęściej jest to wieloletnia umowa kompleksowa obejmująca sprzedaż i dystrybucję energii. Dokument otrzymasz zwykłą pocztą i powinien on zawierać m.in. takie informacje jak: czas trwania współpracy, obowiązki stron, moc instalacji czy sposób rozliczania pobranej i otrzymanej energii.

Podłączenie się do sieci operatora

Po podpisaniu umowy możesz już nie tylko wykorzystywać energię ze słońca do zasilania urządzeń w Twoim domu lub firmie, ale także jej nadwyżki przekazywać do zakładu energetycznego. Natomiast gdy za oknem zrobi się ciemno, następuje zamiana i prąd automatycznie pobierany jest z publicznej sieci. Jest to rozwiązanie korzystne dla prosumentów, ponieważ nie muszą inwestować w stosunkowo drogie magazyny energii.

Sprawdź ofertę Sunlightpro!

Podłączenie instalacji fotowoltaicznych w Poznaniu lub innym mieście może wydawać się trudne i czasochłonne. Jednak z pomocą naszej doświadczonej firmy będzie to niezwykle proste. Kompleksowo zajmiemy się wszystkimi formalnościami – zgromadzimy niezbędne dokumenty i złożymy je w Twoim imieniu w zakładzie energetycznym. Dzięki temu w krótkim czasie od zakończenia montażu będziesz mógł podpisać umowę z operatorem i cieszyć się darmową energią. Skontaktuj się z nami i zapytaj o szczegóły oferty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *